Loading...
|   سال جهش تولید با مشارکت مردم flag

پایگاه خبری

رخداد بارش های موثر در چهار ماه اخیر در استان همدان
نور خدا ساکی / 22 اردیبهشت, 1403 / 253 /

رخداد بارش های موثر در چهار ماه اخیر در استان همدان

از ابتدای سال زارعی 1403-1402 تا کنون مقدار بارش استان به مقدار 335 میلیمتر رسید که 23 میلیمتر بیشتر از بلند مدت و 117 میلی‎متر بیشتر از سال زارعی قبل ثبت شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی همدان، حسین عابد مدیر این اداره کل در خصوص بارش استان در سال زراعی جاری گفت: بیشتر شهرهای استان همدان دارای آب و هوایی سرد ونیمه خشک، با تابستانی معتدل و زمستانی سرد و دارای فصول کوتاه در بهار و پاییز است و از نظر بارش به دو فصل خشک و تر تقسیم می شود.

وی افزود: به طور میانگین بارش های ایستگاه هواشناسی فرودگاهی همدان از نیمه آبان شروع شده و تا نیمه اردیبهشت ادامه می یابد. به عبارتی می توان گفت که طی پنج ماهه خرداد لغایت مهر حدود 8% و در 7 ماهه آبان لغایت اردیبهشت 92% خود را دریافت می نماید.

مدیر کل هواشناسی همدان ادامه داد: میانگین بارش بلند مدت سال زارعی (ابتدای مهر لغایت 31 شهریور) در استان همدان برابر با 340 میلیمتر و برای ایستگاه هواشناسی فرودگاهی همدان این عدد برابر با 312 میلیمتر است.  از ابتدای سال زارعی 1403-1402 تا کنون مقدار بارش استان به مقدار 335 میلیمتر رسید که 23 میلیمتر بیشتر از بلند مدت و 117 میلی‎متر بیشتر از سال زارعی قبل ثبت شده است. این شرایط برای شهرستان همدان 66 میلیمتر بیشتر از بلند مدت و 158 میلیمتر  مشاهده شده است. 28 میلیمتر از افزایش بارش نسبت به بازه مدت در بازه زمانی مربوط به 50 روز اخیر بوده است. بین شهرستان های همدان بیشترین افزایش بارش در شهرستان های نهاوند، همدان، ملایر و تویسرکان می باشد هر چند شهرستان های رزن، درگزین و اسدآباد هنوز به بارش نرمال نرسیده اند.

عابد یادآور شد: نکته بسیار با اهمیت مربوط به موج های بارشی است که از اواخر دی ماه 1402 تا نیمه اردیبهشت استان همدان را تحت تاثیر قرار دادند برای نمونه در 28 و 29 اسفند میانگین بارش استان 40 میلیمتر، میانگین بارش های منتهی به 6 فروردین 24 میلیمتر و بارش 48 ساعته منتهی به 23 فروردین به 25 میلیمتر و میانگین بارش استان منتهی به 15 اردیبهشت 30 میلیمتر ثبت شده است.

وی افزود: در چهار موج مذکور، تمامی بارش ها، فراتر از بارش موثر در استان بوده است. این بارش های برای محصولات باغی و رزاعی و بخصوص دیم زار ها شدید مفید بوده است و از ابتدای سال زارعی تاکنون بیشترین بارش ایستگاهی در ایستگاه های پایش هواشناسی استان از 731 میلیمتر ایستگاه بارانسنجی تاریک دره نهاوند و کمترین آن در قهورد شهرستان کبودرآهنگ ثبت شده است.


نظر دهید
captcha

0 نظر

فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

مطالب اخیر

Post picture

برگزاری کارگاه آموزشی

Post picture

برگزاری مراسم زیارت عاشورا

Post picture

جشن عید غدیر در اداره کل هواشناسی استان همدان

Post picture

برگزاری مراسم عزاداری شهدای خدمت در اداره کل هواشن...

Post picture

بازدید دانش آموزان از ایستگاه هواشناسی قهاوند

فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x